Zamówienia publiczne na dostawy i usługi w służbie zdrowia
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych – dalej p.z.p. – po nowelizacji, która weszła w życie w maju 2006 r., zobowiązuje do stosowania procedur udzielania zamówień publicznych podmioty, które należą do systemu ochrony zdrowia w Polsce. Ogólny zakres podmiotów zobowiązanych do stosowania procedur zamówień publicznych został określony w art. 3 ust. 1 p.z.p., a więc są to podmioty należące do systemu ochrony zdrowia będące jednostkami sektora finansów publicznych albo innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej albo innymi osobami prawnymi, jeśli są utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego i są zależne od jednostek wcześniej wymienionych (podmioty prawa publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 3 p.z.p.).
Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej podmioty lecznicze, które zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 p.z.p. mają obowiązek stosowania przepisów prawa zamówień publicznych, mogą udzielić zamówienia na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą lub osobie legitymującej się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych, a udzielenie zamówienia następuje w trybie konkursu ofert. Szkolenie skierowane jest do pracowników zajmujących się na co dzień koordynacją, organizacją oraz realizacją zamówień publicznych, członków komisji przetargowych, jak również kierowników placówek medycznych.
Tematyka szkolenia
1. Wstęp, Zagadnienie ogólne
- Omówienie najistotniejszych zmian w prawie zamówień publicznych w 2014 r.
- Podstawowe definicje i zasady udzielania zamówień publicznych.
2. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
- Szacowanie wartości zamówienia
- Ustalenie wartości na dostawy i usługi.
- Terminy szacowania wartości zamówienia.
- Dokumentacja procesu szacowania wartości zamówienia
- Opis przedmiotu zamówienia:
- Podstawowe zasady opisu przedmiotu zamówienia.
- W jaki sposób stosować „równoważność” przy opisie przedmiotu zamówienia.
- Jak uniknąć nieuprawnionego podziału zamówienia na części?
- Komisja przetargowa.
- Specyfikacja istotnych warunków zamówienia:
- Obligatoryjne elementy SIWZ.
- Opis warunków udziału w postępowaniu.
- Oświadczenia i dokumenty, jakich możemy żądać od wykonawcy.
- Dobór pozacenowych kryteriów oceny ofert.
3. Wybór trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
- Zamówienia publiczne w zakresie działalności leczniczej, dla których nie ma obowiązku stosowania ustawowych procedur.
- Jak stosować zapisy art. 4 pkt 8a?
- Zamówienia poniżej progów unijnych w świetle ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności leczniczej.
- Zamówienia publiczne poniżej 30 tys. €:
- Zasady dotyczące zamówień publicznych poniżej progu.
- Obowiązki zamawiającego związane z upublicznieniem zamówienia.
- Dokumentowanie postępowania.
- Umowa w zamówieniach „podprogowych” (podstawa prawna, określenie praw i obowiązków stron, opis warunków wykonania umowy, dopuszczalność zmian umowy, określenie zakresu odpowiedzialności stron umowy).
- Odbiór przedmiotu zamówienia.
- Środki ochrony prawnej.
- Zamówienia z wolnej ręki oraz zapytanie o cenę w praktyce podmiotu leczniczego.
- Zamówienia na usługi niepriorytetowe:
- Definicja usługi niepriorytetowe.
- Wykaz usług priorytetowych i niepriorytetowych.
- Uproszczenia w przetargu ograniczonym i nieograniczonym na usługi niepriorytetowe.
- Tryby postępowania inne niż podstawowe – licytacja oraz negocjacje z ogłoszeniem.
- Usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych.
- Inne obowiązki zamawiającego.
- Wyłączenie części zamówienia w trybie art. 6a ustawy PZP.
4. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
- Ogłoszenia w zamówieniach publicznych:
- Zawartość ogłoszenia.
- Miejsce i terminy publikacji.
- Wyjaśnienie treści oraz modyfikacja zapisów SIWZ – obowiązki zamawiającego.
- Składanie i otwarcie ofert:
- Badanie i ocena ofert.
- Uzupełnianie oferty i wyjaśnianie dokumentów.
- Dopuszczalność poprawiania ofert.
- Przesłanki odrzucenia oferty oraz wykluczenia wykonawcy.
- Wybór najkorzystniejszej oferty.
- Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego:
- Termin związania ofertą.
- Dopuszczalny okres obowiązywania umowy.
- Odstąpienie od umowy.
- Zmiana treści umowy.
- Protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
- Środki ochrony prawnej.
Zamów szkolenie
Jeśli masz jakieś pytania co do naszej oferty, nasz dział szkoleń chętnie udzieli Ci wszelkich niezbędnych informacji
Wyślij zapytanie
Dział szkoleń
Osoba do kontaktu:
Barbara Patrejko
tel: 514-337-237
szkolenia@ceib.com.pl