Stres i wypalenie zawodowe – radzenie sobie i profilaktyka
Każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu doświadcza stresu. Czasami jego poziom przerasta naszą odporność i umiejętności zapanowania nad nim. Brak umiejętności radzenia sobie ze stresem jest przyczyną problemów w wielu sferach naszego życia, obniża standard życia, wydajność i satysfakcję z pracy, uniemożliwia samorealizację zawodową, jest powodem napięć, problemów emocjonalnych, prowadzi do pogorszenia zdrowia fizycznego i psychicznego, także w miejscu pracy.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest dostarczenie uczestnikom wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania symptomów stresu i wypalenia zawodowego. Uczestnicy zostaną wyposażeni w sposoby radzenia sobie z istniejącym stresem a także zapobiegania wypaleniu zawodowemu, a więc spadkowi satysfakcji i efektywności w pracy.
Korzyści dla uczestników:
Po szkoleniu każdy uczestnik nabędzie umiejętności autodiagnozy własnego poziomu stresu i zagrożenia wypaleniem zawodowym. Pozna techniki skutecznej automotywacji, technik relaksacyjnych a tym samym redukcja napięcia i wzmocnienie spokoju wewnętrznego. Oprócz tego, uczestnicy nauczą się poprawy nastoju i samoakceptacji, identyfikacji i zaplanowania zmiany nieefektywnych nawyków w pracy i życiu codziennym oraz nauki planowania w zgodzie z sobą.
Tematyka szkolenia
1. Zagadnienie stresu - co to jest stres
- reakcja alarmowa, reakcja adaptacyjna i nadwrażliwość
- dystres, eustres
- kwestionariusze – samopoznanie poziomu przeżywanego stresu i podatności na stres
- stres obiektywny i subiektywny
- reakcje na stres; następstwa psychofizyczne długotrwałego stresu
2. Przyczyny i mechanizmy działania stresu
- stresory obiektywne
- jak w to wpadamy – przekonania
- przekonania powstrzymujące podejmowanie skutecznych działań
- przekonania mobilizujące i motywujące do podnoszenia profesjonalizmu
- praca nad przekonaniami – ćwiczenia
3. Wypalenie zawodowe
- definicja
- etapy
- rozpoznawanie – kwestionariusz autodiagnozy
4. Techniki radzenia sobie ze stresem
- radzenie sobie ze stresem w życiu codziennym
- techniki poznawcze
- ciało bez stresu – treningi relaksacyjne: Jacobsona, Schultza,wizualizacje
5. Nawyki – przeciw stresowi ku skutecznemu działaniu
- demaskowanie nawyków, które przeszkadzają w skutecznym działaniu
- zamiana przeszkadzających nawyków w nawyki wspierające osiągnięcia
- nawyki skutecznego działania wg Covey’a
6. Konflikt – skutek i przyczyna stresu
- przyczyny konfliktów
- analiza i strategie postępowania z konfliktem
7. Elementy asertywności - zapobieganie nadmiernemu stresowi
- co to jest asertywność ?
- emocjonalne oraz społeczne konsekwencje postawy asertywnej, uległej i agresywnej
- asertywny monolog wewnętrzny, świadomość praw osobistych i własnego kapitału
- odmawianie w zgodzie z sobą
- asertywna komunikacja jako sposób wyrażania emocji – komunikat typu “ja”
- asertywne wyrażanie krytyki i pochwał – FUO
- reakcja na agresję
8. Hierarchia wartości i celów – ochrona przed stresem i wypaleniem zawodowym
- sztuka wyznaczania celów w życiu zawodowym i osobistym
- hierarchia celów na różnych etapach życia i kariery
- podejmowanie decyzji w oparciu o strukturę celów
9. Pozytywna adekwatna samoocena – ważny czynnik profilaktyki
- analiza predyspozycji osobowościowych i zawodowych
- czynniki osłabiające naszą samoocenę
- budowanie pozytywnej samooceny
Zamów szkolenie
Jeśli masz jakieś pytania co do naszej oferty, nasz dział szkoleń chętnie udzieli Ci wszelkich niezbędnych informacji
Wyślij zapytanie
Dział szkoleń
Osoba do kontaktu:
Barbara Patrejko
tel: 514-337-237
szkolenia@ceib.com.pl