Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy
Celem jest zapoznanie uczestników w możliwie najkrótszym czasie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi występowania mobbingu w miejscu pracy i przeciwdziałania tej groźnej patologii. W związku z tym poznanie metod przeciwdziałania mobbingowi oraz głównych rysów charakterystycznych mobbera i jego metod działania, stanowią główne zagadnienia przedstawiane na szkoleniu z zakresu przeciwdziałania mobbingowi dla pracowników. Szkolenie ma za zadanie wyposażenie kursantów w metody i narzędzia skutecznego odróżniania mobbingu od innych patologii środowiska pracy oraz stosowania uprawnionej ochrony interesu indywidualnego. W trakcie szkolenia poruszana jest również kwestia tzw. fałszywych ofiar mobbingu oraz zarys możliwości diagnostycznych działań takich osób. Ćwiczenia wprowadzone na szkoleniu obejmą również podstawową wiedzę dotyczącą metod dochodzenia roszczeń z zakresu prawa pracy oraz zasięgu tych roszczeń.
Tematyka szkolenia
CZĘŚĆ I 1. WPROWADZENIE DO TEMATYKI: MOBBINGU, DYSKRYMINACJI
- Istota, pojęcie i zakres dyskryminacji;
- Molestowanie seksualne jako forma dyskryminacji;
- Istota, pojęcie i zakres mobbingu;
- Skala i rozmiar mobbingu;
- Mobbing oraz dyskryminacja w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych;
2. DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY
- Czym jest dyskryminacja?
- Rodzaje dyskryminacji;
- Jak rozpoznać przypadek dyskryminacji?
- Jak się bronić przed dyskryminacją?
3. DYSKRYMINACJA W PRAWIE POLSKIM
- Uregulowania prawne dotyczące dyskryminacji;
- Zasada równego traktowania w pracy;
- Ciężar dowodu;
- Odpowiedzialność prawna z tytułu naruszenia zasady równego traktowania;
4. MOBBING W MIEJSCU PRACY- PRZYCZYNY I UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA MOBBINGU
- Indywidualne uwarunkowania mobbingu:
- Przyczyny zależne i niezależne od ofiary;
- Stres;
- Konflikt;
- Przyczyny po stronie mobbera;
- Przyczyny społeczno- kulturowe:
- Stereotypy;
- Uprzedzenia społeczne;
CZĘŚĆ II 1. OFIARY I SPRAWCY MOBBINGU
- Osobowość ofiar mobbingu;
- Fałszywe ofiary mobbingu;
- Zespół kozła ofiarnego;
- Cechy mobbera;
2. TAKTYKI MOBBINGU
- Poniżania;
- Upokarzania;
- Zastraszania;
- Pomniejszenia kompetencji;
- Utrudniania wykonywania pracy;
- Izolacji;
3. PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI
- Asertywność;
- Komunikacja niewerbalna w sytuacjach trudnych;
- Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania lobbingu;
- Wewnętrzne organy antymobbingowe i postępowań polubownych;
- Wewnętrzna polityka antymobbingowa;
- Szkolenia dla pracowników jako podstawowa metoda antymobbingowa;
- Wprowadzanie regulacji prawnych dot. Lobbingu;
Metody szkolenia:
Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi. Uczestnicy są aktywnie włączani w proces szkoleniowy. W trakcie zajęć wykorzystywane są metody: analiza przypadku, ćwiczenia z obserwatorem, dyskusja moderowana, praca w małych grupach, scenki, wykład.
Zamów szkolenie
Jeśli masz jakieś pytania co do naszej oferty, nasz dział szkoleń chętnie udzieli Ci wszelkich niezbędnych informacji
Wyślij zapytanie
Dział szkoleń
Osoba do kontaktu:
Barbara Patrejko
tel: 514-337-237
szkolenia@ceib.com.pl