Protokół dyplomatyczny stosowany przez organy administracji rządowej
Cele szkolenia
Szkolenie niniejsze opracowane zostało dla osób zajmujących się kreowaniem wizerunku organów administracji publicznej jak też kierowników tych podmiotów reprezentujących je w stosunkach międzynarodowych i krajowych. Szkolenie ma na celu praktyczne przygotowanie ww. osób, stąd szczególny nacisk położona na ćwiczenia praktyczne.
Tematyka szkolenia
1. Międzynarodowy protokół dyplomatyczny:
- Protokół dyplomatyczny w stosunkach międzynarodowych
- Pojęcie protokołu dyplomatycznego jego geneza i rys historyczny
- Protokół dyplomatyczny w tradycji polskiej
- organizacja i zadania polskiego protokołu dyplomatycznego
Wykład- nn. część obejmuje omówienie genezy, źródeł , organizacji i zasad funkcjonowania protokołu dyplomatycznego na przestrzeni wieków.
2. Ceremoniał:
- ceremonie- w tym ceremonie państwowe( powtania oficjalne,wręzcanie medali i odznaczeń)
- żałoba narodowa
- organizacja uroczystości publicznej
- wizyty składane przedstawicielom władz centralnych, władz terenowych
Wykład-nn. Część obejmuje omówienie, przebieg, zasady kolejność czynności podejmowanych w toku ceremonii
3. Misja dyplomatyczna:
- Przedstawicielstwo dyplomatyczne
- Stałe misje dyplomatyczne
- szefowie misji dyplomatycznych – rangi, akredytacja, personel, rodzina
Powyższa część realizowana jest w formie wykładu
4. Pojęcie precedencji w zakresie najwyższych godności i stanowisk w państwie
- przykłady precedencji w innych państwach
- precedencja w korpusie dyplomatycznym
- precedencja państw w organizacjach międzynarodowych oraz państw i stanowisk w Unii Europejskiej
- organizowanie konferencji międzynarodowych a zasady precedencji
Elementy wykładu z ćwiczeniami praktycznymi podczas których uczestnicy w zależności od przypisanych im godności i funkcji ustalać będą zasady kolejności.
5. Korespondencja:
- zasady i formy pisania listów, zwroty wsępne, grzecznościowe, końcowe,
- korespondencja dyplomatyczna- forma,styl korespondencji dyplomatycznej,pisma ceremonialne w korespondencji dyplomatycznej,pisma okazjonalne w korespondencji dyplomatycznej,notyfikowanie
Wykład, przedstawienie przykładów korespondencji, pisanie przykładowych listów, zaproszeń , zawiadomień itp
6. Tytulatura: nazewnictwo państw i tytułowanie ich przedstawicieli, tytuły stosowane w korespondencji oficjalnej
- tytułowanie najwyższych przedstawicieli państw (głów państw, szefów rządów i ambasadorów) w korespondencji i w rozmowie
- tytułowanie w korespondencji i w rozmowie najwyższych przedstawicieli duchowieństwa
- tytulatura arystokracji , szczególne zasady w tytulaturze arystokracji brytyjskiej
Wykład i ćwiczenia w grupach
7. Wizyty zagraniczne ich przebieg i znaczenie:
- typy wizyt ze szczególnym uwzględnieniem wizyt papieskich
- zasady w oparciu o które można przygotować każdą wizytę
- ustalanie przebiegu wizyty zagranicznej
- ceremonia powitania głowy obcego państwa, nieformalne powitanie
- zasady kwaterowania gościa, przygotowywani i podawania posiłków
- wymiana upominków, rozmowy delegacji
Wykład z elementami ćwiczeń np: planowanie przebiegu przykładowej wizyty zagranicznego gościa itp
8. Przyjęcia
- wstępne przygotowanie przyjęcia
- typy przyjęć
- zaproszenia
- typy stołów, plan stołu
- miejsca honorowe przy stole, rozsadzanie przy stole
- nakrycia,sztućce, podawanie, serwis
- kolejność i dobór dań,wybór win i innych alkoholi
- Ach, ci wegetarianie!
Wykład i ćwiczenie praktyczne np: rozmowa przy stole, nakrywanie do stołu, precedencja przy stole
9. Etykieta, czyli zasady dobrego wychowania na co dzień
- etykieta, czyli dobre maniery
- pojęcia i zasady rządzące dobrym wychowaniem
- powitania
- pozdrawianie nieznajomych
- pierwszeństwo przy wchodzeniu,wchodzenie do miejsc publicznych i po schodach
- kolejność zajmowania miejsc
- uścisk dłoni
- ucałowanie dłoni- całować czy też nie?
- przedstawianie i rozmowa
- formy zwracania się w rozmowie
- zasady prowadzenia rozmów telefonicznych
- zasady wręczania prezentów, kwiatów
- wychodzenie, pożegnania, wychodzenie po angielsku i sytuacje niezręczne
- różnice w zwyczajach wynikające z różnorodności kulturowej
- wizytówki- rodzaje wizytówek ich forma i wygląd,zakres używalności wizytówki
Elementy wykładu z ćwiczeniami praktycznymi w grupach obejmującymi przedstawianie siebie i innych, podawanie i całowanie dłoni,pożegnania itd.
10. Ubiór- nas strój codzienny i świąteczny, czyli typy strojów i zasady ich doboru.
Wykład i ćwiczenia w oparciu o przedstawione dobre i negatywne przykładu strojów, zasady doboru kolorystyki dla pań i panów
Zamów szkolenie
Jeśli masz jakieś pytania co do naszej oferty, nasz dział szkoleń chętnie udzieli Ci wszelkich niezbędnych informacji
Wyślij zapytanie
Dział szkoleń
Osoba do kontaktu:
Barbara Patrejko
tel: 514-337-237
szkolenia@ceib.com.pl