Reklamacja pisemna
Efektywna korespondencja z Klientem w oparciu o typy zachowań konsumenckich
Korzyści dla uczestników:
Zwiększenie lojalności klientów wobec firmy, poprawa jakości komunikacji korespondencji reklamacyjnej, poprawa wizerunku w oczach klienta oraz zwiększenie obrotów poprzez zdobycie nowych klientów.
Cele szkolenia:
Wykształcenie postaw różnych typów osobowości konsumentów (typologia F. Littauer), sposobów redagowania pism (odrzucających reklamacje, uznających reklamacje, dotyczących wyjaśniania spraw niejasnych)/ Nabycie umiejętności konstruowania perswazyjnych komunikatów, konstrukcji języka korzyści, rozumienia punktu widzenia reklamodawcy. Zrozumienie roli reklamacji i klienta reklamacyjnego w codziennym funkcjonowaniu firmy oraz utrwalenia u siebie cech profesjonalisty dla satysfakcji własnej, klientów i przełożonych.
Nabycie umiejętności posługiwania się i używania języka dopasowanego do różnych typów osobowości konsumenta z wykorzystaniem submodalności, praktycznego korzystania z gotowych zwrotów lingwistycznych wykorzystywanych w korespondencji reklamacyjnej, tworzenia merytorycznego skutecznych pism reklamacyjnych oraz redagowania, budowy i utrzymania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa doceniającego lojalność klientów wykorzystując proces reklamacji.
Warsztaty dedykowane są kadrze menedżerskiej Departamentu Reklamacji (DR), średni szczebel zarządzania – Karda Managerska oraz Liderzy zmian. Pracownicy Działu Reklamacji (DR) kontaktują się z Klientem w formie pisemnej, przygotowanej jako odpowiedź na przesłaną przez Klienta reklamacje lub wniosek. Menagerowie i Liderzy Zmiany wspierają pracowników w tworzeniu efektywnej korespondencji, weryfikują pisma swoich pracowników, przygotowują odpowiedzi na odwołania Klientów. W związku z coraz większymi wymaganiami i wysoką świadomością klientów związaną z przysługującymi im prawami (związanymi z przywilejami reklamacyjnymi) w/w osoby mają potrzebę doskonalenia umiejętności pisania i redagowania pism odpowiadających na reklamacje klientów. Niejednokrotnie do firmy i jej produktów zrażają nie tyle wady produktów ile niewłaściwy sposób załatwienia reklamacji, nieprofesjonalna obsługa zgłoszeń i zbyt długie terminy załatwienia sprawy oraz odmowa wyjaśnienia wątpliwości. Zadowolony klient poleca firmę statystycznie dwóm znajomym, niezadowolony odradza korzystanie z jej usług 30 osobom. Jak sprawić aby nawet klient składający reklamację był zadowolonym klientem? Jest na to szansa, należy tylko umiejętnie zastosować sposób komunikacji oparty o język dostosowany do typu osobowości, temperamentu czy systemów reprezentacji poszczególnych osób (tzw. submodalności – technika NLP), a także w taki sposób sformułować pismo aby klient poczuł się dowartościowany i najważniejszy. Ważne jest także, aby dać im możliwość trenowania na neutralnym gruncie zachowań asertywnych, umiejętności kontroli emocji, radzenia sobie ze stresem i kształtowania wielu innych cech wzorowego pracownika biura obsługi klienta w sieci handlowej.
Tematyka szkolenia
1. Reklamacja jako prezent - zmiana postrzegania zjawiska reklamacji jak i samego klienta reklamacyjnego z ``intruza`` na lojalnego odbiorcę.
- Istota obsługi klienta i jego rola w procesie sprzedaży
- Reklamacja jako szansa do budowania lojalności i długofalowych relacji
2. Zrozumienie punktu widzenia klienta reklamacyjnego i zrozumienie jego najważniejszych potrzeb emocjonalnych jak i biznesowych
- Reklamacja z punktu widzenia klienta (II pozycja percepcyjna)
- Spojrzenie na proces reklamacji z zewnątrz (III pozycja percepcyjna)
- Moc referencji negatywnych i pozytywnych
4. Różne typy osobowości klientów wg poniższych modeli
- Wg. F. Littauera – (Spokojny, Towarzyski, Energiczny, Perfekcyjny)
- Agresywny, Egocentryk, Pasożyt, Histeryk, Dyktator, Dojrzały, Zdobywca, Sfrustrowany, Swojak, Sceptyk, Tradycjonalista
- Poprzez pryzmat najważniejszych meta-programów (filtrów percepcyjnych) takich jak: do celu-od problemu; wewnętrzny-zewnętrzny; zgodny-negujący; osobisty-rzeczowy
5. Różne typy osobowości klientów wg poniższych modeli
- wzrokowiec
- słuchowiec
- kinestetyk
6. Wzory pism reklamacyjnych (Pisma UZNAJĄCE REKLAMACJE):
- Pismo w sprawie rozpatrzenia reklamacji na podstawie opinii PIH
- Pozytywne rozpatrzenie reklamacji i wymiana na nowy sprzęt
- Propozycja polubownego załatwienia
- Przeprosiny – propozycja rekompensaty
- Przeprosiny za incydent w księgarni
- Przeprosiny za niepełną dostawę
- Sprostowanie nieprawdziwych informacji
- Uznanie reklamacji drzwi skrzydłowych
- Zapowiedź pozytywnego załatwienia reklamacji
- Zgłoszenie reklamacji i żądanie zwrotu pieniędzy
- Odpowiedź sprzedawcy na pismo w sprawie reklamacji – decyzja o zwrocie pieniędzy
- Odpowiedź w sprawie reklamacji wadliwie działającego oprogramowania
- Ostateczna odpowiedź na reklamację po otrzymaniu ekspertyzy
6. Wzory pism reklamacyjnych (Pisma informujące o ODRZUCENIU REKLAMACJI):
- Odmowa uwzględnienia reklamacji dotyczącej jakości dywanu
- Odmowa uwzględnienia reklamacji dotyczącej zakupionego komputera
- Odmowa uwzględnienia skargi w sprawie sto sowania niewłaściwych stawek opłat
- Odmowa uznania reklamacji
- Odmowa uwzględnienia reklamacji dotyczącej jakości napoju
- Odmowa uwzględnienia reklamacji dotyczącej obuwia sportowego
- Odmowa uwzględnienia reklamacji dotyczącej obuwia zimowego
- Odmowa zwrotu pieniędzy za źle wydrukowaną reklamę
- Odpowiedź na list w sprawie zaległości w zapłacie za dostarczone produkty
- Pismo w sprawie reklamacji produktów żywnościowych – odpowiedź
6. Wzory pism reklamacyjnych (Informacje i odpowiedzi w sprawach niejasnych):
- List do klientów w sprawie zmiany warunków umowy od nowego roku
- Informacja dla klienta o terminie rozpatrzenia reklamacji
- Informacja o uwzględnieniu żądania obniżenia opłaty miesięcznej
- Odpowiedź na list klienta restauracji
- Odpowiedź na list w sprawie nieterminowych dostaw
- Odpowiedź na pismo w sprawie reklamacji po upływie gwarancji
- Odpowiedź na reklamację dotyczącą wady za kupionej suszarki
- Odpowiedź na reklamację garnituru (odmowa pozytywnego rozpatrzenia)
- Odpowiedź na zażalenie w sprawie niskiej jakości usług serwisowych
- Odpowiedź salonu fryzjerskiego na reklamację klientki
- Pismo PIH w sprawie reklamacji zgłoszonej przez konsumenta
- Pismo w sprawie kompromisowego załatwienia reklamacji
9. Siła ostatniego wrażenia
- Jak odbudować po-reklamacyjne relacje?
- Wzmocnienie posprzedażne
- Najlepsze przykłady załatwiania reklamacji (branża samochodowa) i budowanie wizerunku marki
Metody szkolenia:
- mini wykład
- dyskusja moderowana
- case study – studium przypadków – analiza gotowych tekstów pod kątem błędów i najlepszych rozwiązań
- praca indywidualna przy pisaniu i redagowaniu tekstów reklamacyjnych w oparciu o realne sytuacje rynkowe
Zamów szkolenie
Jeśli masz jakieś pytania co do naszej oferty, nasz dział szkoleń chętnie udzieli Ci wszelkich niezbędnych informacji
Wyślij zapytanie
Dział szkoleń
Osoba do kontaktu:
Barbara Patrejko
tel: 514-337-237
szkolenia@ceib.com.pl