Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy


Celem jest zapoznanie uczestników w możliwie najkrótszym czasie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi występowania mobbingu w miejscu pracy i przeciwdziałania tej groźnej patologii. W związku z tym poznanie metod przeciwdziałania mobbingowi oraz głównych rysów charakterystycznych mobbera i jego metod działania, stanowią główne zagadnienia przedstawiane na szkoleniu z zakresu przeciwdziałania mobbingowi dla pracowników. Szkolenie ma za zadanie wyposażenie kursantów w metody i narzędzia skutecznego odróżniania mobbingu od innych patologii środowiska pracy oraz stosowania uprawnionej ochrony interesu indywidualnego. W trakcie szkolenia poruszana jest również kwestia tzw. fałszywych ofiar mobbingu oraz zarys możliwości diagnostycznych działań takich osób. Ćwiczenia wprowadzone na szkoleniu obejmą również podstawową wiedzę dotyczącą metod dochodzenia roszczeń z zakresu prawa pracy oraz zasięgu tych roszczeń.


TEMATYKA:


CZĘŚĆ I


1. WPROWADZENIE DO TEMATYKI: MOBBINGU, DYSKRYMINACJI

  • Istota, pojęcie i zakres dyskryminacji;
  • Molestowanie seksualne jako forma dyskryminacji;
  • Istota, pojęcie i zakres mobbingu;
  • Skala i rozmiar mobbingu;
  • Mobbing oraz dyskryminacja w ujęciu regulacji i norm międzynarodowych;

  • 2. DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY

  • Czym jest dyskryminacja?
  • Rodzaje dyskryminacji;
  • Jak rozpoznać przypadek dyskryminacji?
  • Jak się bronić przed dyskryminacją?

  • 3. DYSKRYMINACJA W PRAWIE POLSKIM

  • Uregulowania prawne dotyczące dyskryminacji;
  • Zasada równego traktowania w pracy;
  • Ciężar dowodu;
  • Odpowiedzialność prawna z tytułu naruszenia zasady równego traktowania;

  • 4. MOBBING W MIEJSCU PRACY- PRZYCZYNY I UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA MOBBINGU

  • Indywidualne uwarunkowania mobbingu:
    1. - Przyczyny zależne i niezależne od ofiary;
      - Stres;
      - Konflikt;
      - Przyczyny po stronie mobbera;
  • Przyczyny społeczno- kulturowe:
    1. - Stereotypy;
      - Uprzedzenia społeczne;


    CZĘŚĆ II


    1. OFIARY I SPRAWCY MOBBINGU

  • Osobowość ofiar mobbingu;
  • Fałszywe ofiary mobbingu;
  • Zespół kozła ofiarnego;
  • Cechy mobbera;

  • 2. TAKTYKI MOBBINGU

  • Poniżania;
  • Upokarzania;
  • Zastraszania;
  • Pomniejszenia kompetencji;
  • Utrudniania wykonywania pracy;
  • Izolacji;

  • 3. PRZECIWDZIAŁANIE MOBBINGOWI

  • Asertywność;
  • Komunikacja niewerbalna w sytuacjach trudnych;
  • Ścieżka postępowania w przypadku podejrzenia stosowania lobbingu;
  • Wewnętrzne organy antymobbingowe i postępowań polubownych;
  • Wewnętrzna polityka antymobbingowa;
  • Szkolenia dla pracowników jako podstawowa metoda antymobbingowa;
  • Wprowadzanie regulacji prawnych dot. Lobbingu;


  • Metody szkolenia:

    Szkolenie prowadzone jest metodami warsztatowymi. Uczestnicy są aktywnie włączani w proces szkoleniowy. W trakcie zajęć wykorzystywane są metody: analiza przypadku, ćwiczenia z obserwatorem, dyskusja moderowana, praca w małych grupach, scenki, wykład.



    Osoba do kontaktu:

    Kinga Nowacka-Kuźmitowicz

    Tel. +48 660-571-520

    szkolenia@ceib.com.pl

    Powyższy program szkolenia jest autorskim programem trenera/partnera Centrum Edukacji i Biznesu. Wszystkie materiały chronione są prawami autorskimi ich autorów i właścicieli. Kopiowanie, modyfikowanie, transmitowanie elektronicznie, powielanie, wykorzystywanie i dystrybucja zawartych tu materiałów w całości lub we fragmentach dozwolona jest wyłącznie za zgodą właściciela.
     

      Szkolenie z Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy

    Materiały do pobrania:


     

     

     

     

    pisture

    Centrum Edukacji i Biznesu

    Outsourcing

    Do pobrania