Prawa Pacjenta w podmiocie leczniczym

W ostatnich latach rośnie świadomość prawna pacjentów, a co za tym idzie zwiększa się liczba pozwów w sprawach o odszkodowania i zadośćuczynienia z tytułu zdarzeń medycznych. Równocześnie uległy zmianie niektóre przepisy dotyczące Karty Praw Pacjenta. Odpowiedzią na wynikające stąd wątpliwości jest propozycja szkolenia uwzględniająca tematykę relacji lekarz – pacjent. Szkolenie pozwoli uczestnikom na swobodniejsze posługiwanie się zapisami Karty Praw Pacjenta. Przybliży procedury postępowania wynikające z ustawy. Uczestnicy szkolenia zyskają popartą przykładami wiedzę na temat odpowiedzialności cywilnej lekarza.


Cele szczegółowe:

Poszerzenie umiejętności korzystania z Karty Praw Pacjenta

Zastosowanie informacji na temat postępowania przed Wojewódzką Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych.

Rozróżnienie zdarzeń medycznych i ich kwalifikacja do rozpoznania przez RPP.

Uzyskanie wiedzy na temat zasad odpowiedzialności cywilnej lekarza.


TEMATYKA:

1. Zagadnienia wprowadzające


2. Wykaz praw pacjenta:

  • do świadczeń zdrowotnych np. zasięganie opinii innego lekarza,
  • do informacji i tajemnicy informacji związanych z pacjentem oraz kiedy nie obowiązuje,
  • do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych np. pacjent ubezwłasnowolniony, niezdolny do świadomego wyrażenia zgody, małoletni,
  • do poszanowania intymności i godności pacjenta (m.in. obecność osoby bliskiej),
  • do dokumentacji medycznej (m.in. komu może być udostępniona),
  • do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza (do komisji lekarskiej przy rzeczniku praw pacjenta),
  • do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
  • do opieki duszpasterskiej

  • 3. Wykaz zdarzeń medycznych kwalifikujących się do rozpoznania przez Rzecznika Praw Pacjenta
    3. np. kiedy śmierć pacjenta będzie skutkować odpowiedzialnością lekarza.


    4. Postępowanie przed Wojewódzką Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych

  • określenie czy zdarzenie spełniło kryteria zdarzenia medycznego
  • sytuacje, w których lekarz może zostać wezwany do złożenia wyjaśnień przed Komisją

  • 5. Odszkodowanie i zadośćuczynienie w przypadku zdarzeń medycznych


    6. Odpowiedzialność cywilna lekarza wynikająca z powyższej ustawy


    Osoba do kontaktu:

    Kinga Nowacka-Kuźmitowicz

    Tel. +48 660-571-520

    szkolenia@ceib.com.pl

    Powyższy program szkolenia jest autorskim programem trenera/partnera Centrum Edukacji i Biznesu. Wszystkie materiały chronione są prawami autorskimi ich autorów i właścicieli. Kopiowanie, modyfikowanie, transmitowanie elektronicznie, powielanie, wykorzystywanie i dystrybucja zawartych tu materiałów w całości lub we fragmentach dozwolona jest wyłącznie za zgodą właściciela.
     

    Szkolenie z Karta Praw Pacjenta

    Materiały do pobrania:


     



    Patron medialny:


     
     
    pisture

    Centrum Edukacji i Biznesu

    Outsourcing

    Do pobrania