Komunikacja interpersonalna, czyli jak odnosić sukcesy w relacjach z innymi

Grupa docelowa:

Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób, które chcą zwiększyć skuteczność w komunikacji interpersonalnej zarówno w życiu zawodowym jak i osobistym, ze szczególnym uwzględnieniem osób, których praca polega na kontaktach z klientami (wewnętrznymi i zewnętrznymi).


Cele szkolenia:

Zapoznanie uczestników szkolenia z pojęciem procesu komunikacji interpersonalnej

Doskonalenie kompetencji w zakresie budowania skutecznych komunikatów werbalnych i niewerbalnych

Przedstawienie i przećwiczenie podstawowych technik aktywnego słuchania

Dostarczenie informacji o asertywnych wzorcach zachowań i o korzyściach płynących z tego typu zachowań

Przećwiczenie zachowań asertywnych, zadawania pytań, aktywnego słuchania, konstruowania skutecznych komunikatów w różnych życiowych sytuacjach i wspólne poszukiwanie najlepszych wzorców


Korzyści dla uczestników:

Na poziomie umiejętności uczestnicy będą wiedzieli jak:

Zastosować poznane techniki aktywnego słuchania (precyzowanie, parafrazowanie, zadawanie pytań

Rozpoznać typy zachowań rozmówcy w sytuacjach problemowych

Rozpoznać typ rozmówcy po sposobie jego wyrażania się (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy)

Sformułować prawidłowy asertywny komunikat (informacja zwrotna, krytyka, odmowa)

Rozpoznawać oznaki pseudosłuchania


Na poziomie wiedzy uczestnicy będą znać:

Zasady budowania skutecznych komunikatów

Techniki aktywnego słuchania (parafrazowanie, doprecyzowanie, zadawanie pytań)

Zasady mowy ciała wzmacniające przekaz werbalny

Wybrane techniki asertywne w komunikacji


Na poziomie postaw:

Uczestnicy szkolenia uświadomią sobie jak znacząca jest prawidłowa komunikacja interpersonalna w życiu każdego człowieka oraz jak wiedza na ten temat może pomóc w osiąganiu zamierzonych celów. Poprzez poznanie i zrozumienie przeszkód w komunikacji łatwiej będą rozpoznawać u siebie i innych te momenty w komunikacji, które mogą zadecydować o sukcesie w porozumieniu i osiągnięciu rozwiązania sytuacji problemowych. Zrozumieją również, że sztuki komunikacji można się nauczyć i będą przekonani o celowości kształtowania i doskonalenia własnych umiejętności komunikacyjnych. Zdobyta wiedza i umiejętności przydatne będą zarówno w życiu zawodowym (w komunikacji w zespole, z klientem wewnętrznym i zewnętrznym) jak i prywatnym.


TEMATYKA:

1. Podstawowe elementy komunikacji interpersonalnej

  • Najważniejsze elementy procesu komunikacji
  • Doskonały proces komunikacji interpersonalnej
  • Filtry i zakłócenia w procesie komunikacji
  • Komunikowanie jedno- i dwukierunkowe
  • Formy komunikacji międzyludzkiej

  • 2. Komunikacja niewerbalna

  • Rodzaje komunikacji pozawerbalnej
  • Zasady skutecznej komunikacji niewerbalnej

  • 3. Komunikacja werbalna

  • Rodzaje ekspresji w komunikacji werbalnej
  • Zasady budowania skutecznych komunikatów
  • Komunikowanie a typ odbiorcy/klienta
  • Jak sobie radzić z pułapkami językowymi w kontakcie z klientem

  • 4. Sztuka słuchania

  • Słuchanie prawdziwe a pseudosłuchanie
  • 4 kroki skutecznego słuchania
  • Bariery aktywnego słuchania
  • Techniki aktywnego słuchania
  • Parafrazowanie
  • Doprecyzowanie
  • Zadawanie pytań
  • Odzwierciedlenie i dopasowanie się do rozmówcy

  • 5. Konstruktywna informacja zwrotna

  • Komunikat typu „JA”
  • Cele informacji zwrotnej
  • Rodzaje informacji zwrotnej

  • 6. Umiejętność wpływania na innych

  • Nieskuteczne strategie wpływania na innych
  • Skuteczne strategie wpływania na innych
  • Przekaz perswazyjny

  • 7. Techniki asertywne w trudnych sytuacjach z klientami

  • Postawy wobec świata i ludzi (agresywna, uległa, lekceważące, asertywna – wygrana/wygrana)
  • Asertywna odmowa i obrona swoich praw
  • Technika „zdartej płyty”
  • Asertywna krytyka i odpowiedź na krytykę

  • Metody prowadzenia szkolenia:

  • Interaktywne, warsztatowe techniki pracy (praca w grupach, odgrywanie ról, scenki, ćwiczenia, dyskusja moderowana)
  • Miniwykłady
  • Metody twórczego myślenia (np.: burza mózgów, używanie metafor, metoda circept itp)
  • Lodołamacze, krótkie ćwiczenia aktywizujące
  • Korzystanie z doświadczeń uczestników w poszukiwaniu najlepszych wzorców
  • Praca z kamerą lub dyktafonem (nagrywanie scenek oraz analiza nagranego materiału) – opcjonalnie, w zależności od potrzeb i nastawienia grupy

  • Szczegółowy program szkolenia skonstruowany w oparciu o cykl uczenia się osób dorosłych – cykl Kolb’a, w którym uczestnicy szkolenia wielokrotnie przechodzą przez jego kolejne etapy. Zasadniczym celem takiego procesu edukacyjnego jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych, a zarazem niezbędnych w działaniu. Zostają więc dobrane takie sposoby nauczania, aby podstawy teoretyczne zostały przekazane niejako w tle, umożliwiając samodzielne rozwijanie nabytych umiejętności.



    Osoba do kontaktu

    Kinga Nowacka-Kuźmitowicz

    Tel. +48 660-571-520

    e-mail: kinga.nowacka@ceib.com.pl

    Mogą też Państwo wysłać maila z zapytaniem na adres: szkolenia@ceib.com.pl


    Powyższy program szkolenia jest autorskim programem trenera/partnera Centrum Edukacji i Biznesu. Wszystkie materiały chronione są prawami autorskimi ich autorów i właścicieli. Kopiowanie, modyfikowanie, transmitowanie elektronicznie, powielanie, wykorzystywanie i dystrybucja zawartych tu materiałów w całości lub we fragmentach dozwolona jest wyłącznie za zgodą właściciela.
     

      Szkolenie z Komunikacja interpersonalna, odnoszenie sukcesów w relacjach z innymi

    Materiały do pobrania:


     

     

     

     

    pisture

    Centrum Edukacji i Biznesu

    Outsourcing

    Do pobrania